پارت نامبر آیفون

برند اپل یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین شرکت‌های تولیدکننده گوشی در جهان می‌باشد. اپل محصولات خود را برای عرضه در مناطق مختلف دنیا عرضه می‌کند. لذا برای تفکیک محصولات عرضه شده از پارت نامبرهای مخصوصی بسته به کشور یا منطقه جغرافیایی استفاده می‌کند.

شاید هنگام خرید آیفون این سوال برایتان پیش آمده باشد که پارت نامبر آیفون چیست؟ چرا باید قبل از خرید آیفون به آن توجه کرد؟ باید بدانید که پارت نامبر (به انگلیسی Part Number) کد مخصوصی است که برای تمام محصولات الکترونیکی بکار برده می‌شود.

کدها بر روی قطعات و جعبه کالا حک می‌شود.هر کد بیانگر آن است که محصول در چه سالی، توسط چه شرکتی و چگونه تولید شده است. البته این پارت نامبرها به تعمیرکاران گوشی در انجام آپدیت‌های نرم‌افزاری و یا تعویض قطعات و قسمت‌های معیوب کمک می‌کنند.

در واقع پارت نامبر کدی می‌باشد که مشخص‌کننده کشور عرضه یا بازار مقصد فروش دستگاه است. مثلا پارت نامبر، آیپد یا آیفونی که برای کشور امریکا می‌باشد، برای فروش در بازار کشور امریکا در نظر گرفته شده‌اند. لذا دفترچه راهنما و شارژر موجود در جعبه‌ی کالا، برای کشور مقصد تهیه می‌شود.

تفاوت پارت نامبر های آیفون

برخلاف تصورعموم مردم که می‌گویند تفاوت در پارت نامبرها بر کیفیت محصولات تاثیر می‌گذارد. لازم است بدانید که چنین باوری درست نیست و در کیفیت ساخت، خدمات، سخت افزار و سایر موارد بین پارت نامبرها هیچ تفاوتی وجود ندارد. تنها تفاوت برای نام کشوری است که کالا به آن ارسال می‌شود.

البته ممکن است در بین پارت نامبرهای آیفون، اختلاف بسیار جزئی در قسمت نرم افزاری وجود داشته باشد. در نسل‌های قدیمی‌تر آیفون با تغییر پارت نامبر، نوع شارژر داخل جعبه هم تغییر می‌کرد. اما با حذف آداپتور از جعبه، چنین تفاوتی دیگر دیده نمی‌شود.

معایب پارت نامبر امارات

پارت نامبر کشور امارات با کد AE معرفی می‌شود. کشور امارات به دلیل الزامات دولتی به هیچ شرکتی اجازه ارائه خدمات رایگان تماسی را نمی‌دهد. به همین دلیل سرویس FaceTime در پارت نامبرهای امارات وجود ندارد.

البته این یک نقص نرم افزاری‌ است و می‌توان با جیلبریک (Jailbreak) کردن دستگاه، FaceTime را روی آن راه اندازی کرد. FaceTime یک سرویس تماس تصویری مبتنی بر اینترنت بین دارندگان محصولات اپلی سازگار مانند آیفون، آیپاد، آیپد و غیره می‌باشد.

معایب پارت نامبر چین

 معایب پارت نامبر ژاپن

معایب پارت نامبر ژاپن، مانند کشور چین گسترده نیست. تنها محدودیت این نسخه این است که نمی‌توان صدای شاتر دوربین را حذف کرد، حتی هنگامی که گوشی آیفون سایلنت باشد.

پارت نامبرهای آیفون چند سیم دارند؟

آیفون‌های 2018 به بعد از دو سیم‌کارت پشتیبانی می‌کنند و در همه پارت نامبرها یک سیم‌کارت فیزیکی و نوع دیگر از e-sim قرار دارد. کاربران ایرانی تنها امکان استفاده از یک سیم‌کارت را دارند. زیرا e-sim توسط هیچ‌کدام از اپراتورهای تلفن همراه پشتیبانی نمی‌شود.

البته آیفون‌های پارت نامبرهای چین (CH)، سنگاپور (ZA/A) و دیگر کشورهای شرق آسیا دارای دو سیم‌کارت فیزیکی هستند. لذا کاربران می‌توانند از هر دو سیم‌کارت آن استفاده کنند.

تشخیص پارت نامبر آیفون

برای پیدا کردن پارت نامبر آیفون ابتدا وارد تنظیمات شده و از مسیر Setting>General>About یک یا دو حرف آخر قبل از ممیز (بعد از عدد، قبل از ممیز) را در قسمت Model بخوانید. (برای مشاهده شماره مدل، روی Model Number ضربه بزنید)

پارت نامبر گوشی های آیفون

نحوه تشخیص پارت نامبر آیفون از تنظیمات گوشی به صورت زیر است:

عکسی فوق دارای پارت نامبر LL است که به این معناست که این گوشی برای عرضه در بازار آمریکا تولید شده است.

تشخیص پارت نامبر گوشی ایفون از طریق تنظیمات

تشخیص پارت نامبر ایفون از روی جعبه

تشخیص پارت نامبر ایفون از روی جعبه گوشی بدین صورت است که با در دست داشتن جعبه‌ی گوشی متوجه می‌شوید که اپل این دستگاه را برای عرضه در چه کشوری مد نظر داشته است. بنابراین Model Number در پشت جعبه درج شده است.

با تطبیق این کد با کدهای نشاندهنده‌ی پارت نامبرهای متفاوت متوجه می‌شوید که این مدل برای چه بازار هدفی عرضه شده است. توصیه می‌شود مقاله گوشی شیائومی بهتر است یا سامسونگ را نیز مطالعه کنید. عکس ذیل دارای پارت نامبر ZA است، این بدین معناست که این گوشی برای عرضه در کشور سنگاپور تولید شده است.

تشخیص پارت نامبر ایفون از روی جعبه

لیستی از انواع پارت نامبر گوشی های آیفون:

LL: USA

LZ: Chile, Paraguay, Uruguay

MG: Hungary

NF: Belgium, France, Luxembourg

PL: Poland

PO: Portugal

PP: Philippines

RO: Romania

RS: Russia

T: Italy

TA: Taiwan

TH: Thailand

TU: Turkey

X: Australia, New Zealand

Y: Spain

ZA: Singapore

ZP: Hong Kong, Macau

AE: United Arab Emirates

B: Ireland, UK, also used for some replacement phones

C: Canada

CZ: Czech Republic

DN: Austria, Germany, Netherlands

E: Mexico

EE: Estonia

FB: France, Luxembourg

FD: Austria, Liechtenstein, Switzerland

GR: Greece

HN: India

IP: Italy

J: Japan

KN: Norway

KS: Finland, Sweden

LA: Colombia, Ecuador, El Salvador, Guatemala, Honduras, Peru

LE: Argentina