مقایسه باتری آیفون 13 و 14

اپل هنگام معرفی سری آیفون ۱۴، اعلام کرد که عمر باتری نسل جدید در مقایسه با آیفو‌ن ۱۳ بهبود یافته است. اگر ادعاهای اپل با توجه به اعداد و ارقام مربوط به مشخصات فنی گوشی‌های جدید درست باشد. باید بگوییم که عملکرد آیفون‌های جدید در نگه‌داری شارژ، هرچند خیلی کم، بهتر از نسل قبل می‌باشد.

بعنوان مثال برای مقایسه آیفون 13 و 14 در آزمایش‌های Tom’s Guide می‌توان گفت که آیفون 14 پرو مکس با یک بار شارژ 14 ساعت و 42 دقیقه دوام می‌آورد. البته از این نظر تنها ایسوس راگ فون 6 پرو عملکرد بهتری را نسبت به این گوشی به ثبت رسانده است.

عمر باتری آیفون 13 پرو مکس با هر بار شارژ 12 ساعت و 16 دقیقه می‌باشد. همچنین آزمایش‌های Tom’s Guide نیز نشان می‌دهند که مصرف باتری آیفون 14 پرو مکس پس از 5 ساعت تنها 30 درصد است. در ادامه این مقاله به مقایسه این دو گوشی می‌پردازیم.

زمان ماندگاری باتری آیفون 14

اگر می‌خواهید بدانید که زمان ماندگاری باتری آیفون 14 در انجام کارهای مختلف چقدر است، این مطلب را از دست ندهید. آیفون 14 پرو مکس از نظر استقامت عملکرد مطلوبی را ارائه می‌دهد. زمانیکه گوشی نزدیک به 90 درصد شارژ شد و سپس استفاده از گوشی به مدت 5 ساعت برای دانلود برنامه‌ها، پخش موسیقی و عکسبرداری و فیلمبرداری، باتری گوشی تنها به 60 درصد کاهش می‌رسد.

ایراد آیفون 14 پرو مکس این است که از شارژر 20 وات پشتیبانی می‌کند. لذا موبایل‌هایی با سرعت شارژ سریع‌تر نیز در بازار وجود دارند. با شارژ کردن آیفون 14 به مدت 30 دقیقه، 42 درصد از ظرفیت باتری پر می‌شود یعنی در این زمان 50 درصد از آن شارژ می‌شود.

زمان ماندگاری باتری آیفون 14

تفاوت آیفون ۱۳ با ۱۴

آیفون 13 از لحاظ طراحی به لبه‌هایی تخت و صیقل خورده همراه با قاب دوربین دوگانه مجهز شده است. محل قرارگیری دوربین‌ها در آیفون 13 به‌صورت مورب می‌باشد. کلید‌ پاور در لبه سمت راست و در سمت چپ کلید کم/زیاد صدا همراه با دکمه سایلنت قرار دارد.

اسپیکرهای استریو و درگاه شارژ لایتنینگ در لبه انتهایی گوشی نیز مشاهده می‌شوند. آیفون 13 ناچ کوچک‌تری نسبت به سری‌های قبلی دارد که میزان نرخ صفحه نمایش به بدنه را افزایش می‌دهد. جنس بدنه Apple iPhone 13 از آلومینیوم و جنس پنل پشتی و جلویی آن از شیشه با محافظ گوریلا گلس است.

گوشی iPhone 14 از لحاظ طراحی مشابه iPhone 13 می‌باشد. اما تنها تفاوتی که دارند، عدم وجود درگاه سیم کارت در نسخه‌های iPhone 14 خواهد بود. همچنین گوشی آیفون 14 با وزن 172 گرمی عرضه شده که نسبت به آیفون 13 دو گرم سبک‌تر است. این تفاوت به‌ دلیل نبود درگاه سیم کارت فیزیکی می‌باشد. هر دو گوشی آیفون 13 و آیفون 14 دارای استاندارد IP68 هستند.

تفاوت آیفون ۱۳ با ۱۴

مقایسه دوربین‌های iPhone 14 با iPhone 13

آیفون 13 مجهز به دو دوربین 12 + 12 مگاپیکسلی است. دوربین اصلی این موبایل از نوع واید با گشودگی دریچه لنز f/1.6 می‌باشد. آیفون 13 از لرزشگیر اپتیکال تصویر از نوع Sensor-Shift و فوکوس خودکار تشخیص فاز دوگانه بهره می‌برد.

تصاویر ثبت شده توسط دوربین اصلی iPhone 13 از جزئیات بالا، سطح نویز کم، کنتراست بالا و رنج دینامیکی مناسب برخوردار است. رنگ‌ها نیز نزدیک به واقعیت ثبت می‌شوند. دوربین دوم 12 مگاپیکسلی سنسور اولتراواید با دریچه دیافراگم f/2.4 می‌باشد.

این دوربین، تصویرهایی با جزئیات زیاد، کنتراست مناسب و رنگ‌هایی دقیق را نمایش می‌دهد. عکاسی در شب و عکس‌های گرفته شده در شب مانند تصاویر روز از جزئیات کافی، گستره دینامیکی مناسب و نویز کمی برخوردار می‌باشد.

دوربین سلفی گوشی آیفون 13 به سنسوری 12 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.2 مجهز است. البته عکس‌های ثبت شده توسط این دوربین بسیار با کیفیت و پر از جزئیات هستند. یکی از مهمترین ارتقاهای آیفون 14 قسمت دوربین این گوشی می‌باشد.

دوربین اصلی آیفون 14 از سنسوری 12 مگاپیکسلی با گشودگی لنز f/1.5 و تراکم پیکسلی بزرگ‌تر (1.9 میکرون) برخوردار است. این موارد موجب می‌شوند تا عکس‌ها و ویدئوهایی بهتر با جزئیات بیشتر و نویز کمتر ثبت شود. حالت شب (Night Mode) با جذب دو برابری نور از محیط، کیفیت آن افزایش یافته است.

همچنین موتور  فوتونیک (Photonic) نیز به دوربین اصلی در شرایط نوری کم کمک می‌کند. گوشی iPhone 14 به دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی از نوع TrueDepth با دیافراگم f/1.9 مجهز می‌باشد. این دوربین در نور کم به کمک کاربران می‌آید. البته سری آیفون 14 به اولین آیفون‌هایی تبدیل شده‌اند که از فوکوس خودکار استفاده می‌کند.

اپل در بخش فیلم‌برداری نیز قابلیتی جدید به سری آیفون 14 اضافه کرد که آن حالت Action Mode است. این حالت با استفاده از پردازش‌های نرم‌افزاری بیشترین لرزش‌های ناشی از تکان دست یا حرکت را حذف می‌کند.

بنابراین بین دو گوشی iPhone 13 و iPhone 14 از لحاظ دوربین می‌توان گفت که آیفون 14 بهتر است. البته اپل آیفون 13 نیز دارای دوربین‌های قوی می‌باشد. مقاله تغییرات و قابلیت های iOS 16 را برای اطلاعات بیشتر در مورد مشخصات گوشی آیفون مطالعه کنید.

مقایسه دوربین‌های iPhone 14 با iPhone 13