تغییرات و قابلیت های iOS 16

ای او اس ۱۶ جدیدترین نسخه‌ی ۲۰۲۲ سیستم عامل اپل است. این نسخه‌ی جدید دارای ویژگی‌ها و امکانات جدیدی می‌باشد که قادرست زندگی کاربران را تا اندازه‌ای ساده‌تر کند. از طرفی اپل در بخش نرم‌افزاری در اواخر بهار هر سال یا اوایل تابستان طی مراسم WWDC نرم‌افزارهای جدید خود را معرفی می‌کند. لذا بعد از برگزاری رویداد WWDC 2022 به ویژگی‌ها و قابلیت‌های iOS 16 نیز اضافه می‌شود.

اپل با تغییرات و قابلیت های iOS 16 توانسته دنیای بزرگ‌تر و پیشرفته‌تری نسبت به نسخه‌ی قبلی معرفی کند. نمونه این تغییرات می‌توان به پیشرفت زیاد فیس‌تایم و امکان استفاده از این برنامه توسط کاربران اندرویدی، شناسایی متن درون عکس‌ها و امکان اسکن کارت شناسایی توسط برنامه‌ی ولت اشاره کرد. بنابراین تغییرات آی او اس ۱۶ شامل بهبود و رفع اشکال همه‌ی قابلیت‌هایست که در نسخه‌های قبلی معرفی شده‌اند. ما در این مبحث به بررسی تغییرات و قابلیت های iOS 16 می‌پردازیم.

قابیلیت های ای و اس 16

 

تغییرات حالت Lock Screen در iOS 16

اولین موردی که هنگام استفاده از iOS 16 مورد توجه قرار می‌گیرد، حالت صفحه قفل یا همان Lock Screen، است. آیفون برای این نسخه قابلیت سفارش سازی را به حداکثر رسانده و می‌توانید Lock Screen را خودتان طراحی کنید. این نسخه به صورت هوشمند عمق تصویر والپیپر را تشخیص می‌دهد. لذا این امکان را ایجاد می‌کند که محل قرارگیری ساعت را جابه‌جا کنید. مثلا می‌توانید آن را طوری تنظیم کنید که زیر یا روی عکس قرار بگیرد.

همچنین می‌توانید رنگ و بک گراند را تغییر دهید یا widgetهای مختلف را به صفحه اضافه کنید. حالت Focus نسبت به نسل قبلی نیز پیشرفته‌تر شده و می‌توانید برای هر حالت آن مثل work یا Personal یک پس زمینه متفاوت انتخاب کنید. علاوه بر تنوع بیشتر، باعث می‌شود بهتر متوجه شوید که گوشی شما در چه حالتی قرار گرفته است. البته نوتیفیکیشن‌ها نیز به جای قرار گرفتن در بالای صفحه، به پایین صفحه منتقل شده‌اند.

تغییرات iMessage

کاربران اپل با مسنجر آشنا هستند و برای استفاده از آن باید شما و مخاطبتان دستگاه اپل داشته باشید. این مسنجر قابلیت ویرایش پیام‌ها بعد از ارسال را به کاربران می‌دهد. البته یک محدودیت زمانی ۱۵ دقیقه‌ای دارد که بعد از آن دیگر نمی‌توانید ادیتی روی پیام‌ها انجام دهید. ایموجی‌های جدید و جذابی نیز به کیبورد iOS 16 اضافه شده که به مکالمه و چت بهتر کمک می‌کند.

Live Text و Live Photo

قابلیت Live Text این امکان را ایجاد می‌کند که متن روی عکس را کپی و در هر قسمتی که نیاز دارید، ذخیره کنید. این قابلیت در آی او اس ۱۶ پیشرفته‌تر شده و علاوه بر عکس، متن‌های درون فیلم‌ها را نیز می‌توانید برداشته و کپی کنید.

قابلیت Live photo پیشرفته یکی دیگر از امکانات iOS 16 می‌باشد که به کمک آن می‌توانید در تصاویر، سوژه را از پس زمینه جدا نمایید. روش انجام این کار نیز بسیار ساده می‌باشد، روی سوژه مورد نظر، دست خود را نگه دارید و آن را جدا کنید. بعد از جدا کردن سوژه آن را مثل یک استیکر در هرجا که خواستید، بکار بگیرید.

تغییرات Maps

برنامه مسیریابی Maps در آپدیت ۱۶ آیفون نیز پیشرفت‌های زیادی کرده که مهم‌ترین آن، اضافه شدن قابلیت توقف چند منطقه‌ای می‌باشد.این قابلیت اجازه می‌دهد که محل‌های توقف خود در یک مسیر را علامت‌گذاری کنید. بلافاصله بعد از رسیدن به مقصد اول، بهترین مسیر برای رسیدن به مکان دوم نشان داده می‌شود. محیط ۳D نقشه نیز بهبود یافته و جزئیات بیشتری در آن قابل دیدن است.

بهبود Apple News

این قسمت زیاد مورد استفاده کاربران ایرانی قرار نمی‌گیرد، اما طرفداران خاص خود را نیز دارد. در ورژن iOS16، اخبار مورد علاقه را می‌توان دسته‌بندی کرد. بعنوان مثال اگر طرفدار فوتبال و یک تیم خاصی هستید. اخبار آن تیم را می‌توانید در تیتر خبرهای خود قرار دهید تا بلافاصله بعد از انتشار مطلبی در این مورد، آن را در بخش اعلان خود مشاهده کنید.

Apple Health

اپلیکیشن سلامتی اپل، محدودیت‌های زیادی در ایران دارد و نمی‌توان از آن به طور کامل استفاده کرد، اما بهبودهایی داشته است. قابلیت reminder علاوه بر بهبود سرعت و عملکرد، نیز به برنامه Health اضافه شده که می‌توانید برای مثال، برنامه خوردن داروهای خود را روی آن تنظیم کنید تا سر ساعت به شما یادآوری کند.

Family Sharing

قابلیت Family Sharing باعث می‌شود که شما و خانواده‌تان قادر باشید یک حساب کاربری را به اشتراک بگذارید. بتوانید عکس‌ها و ویدیوها را مشاهده کنید، یا والدین می‌توانند خریدهایی که خردسالان انجام می‌دهند را تأیید ‌کنند. در نسخه جدید آی او اس ۱۶ تنظیم محدودیت‌های متناسب با سن کودکان برای والدین ساده‌ترمی‌باشد.

برای اشتراک‌گذاری عکس‌ها و ویدیوها در ای او اس ۱۶ (iCloud Shared Photo Library) به حداکثر شش نفر اجازه می‌دهد تا یک کتاب‌خانه را به اشتراک بگذارند. البته گزینه‌ی جدیدی به دوربین اضافه شده که با فعال کردن آن می‌توانید موقع گرفتن عکس‌ آنها را به کتابخانه مشترک ارسال کنید.

امکانات iOS 16

 تغییرات و قابلیت های iOS 16 شامل موارد زیر می‌باشد.

تغییرات و قابلیت های جدید iOS 16

بخش امنیتی iOS 16 

قابلیت جدید امنیتی در ورژن جدید ابزار حریم خصوصی جدیدی به نام “Safety Check” دارد. این قابلیت برای کمک به افرادی که در معرض خطر خشونت یا آزار و اذیت هستند، بکار می‌رود. کاربران می‌توانند به سرعت تمام دسترسی‌ پیام‌ها و سایر حساب‌هایی را که به فرد دیگری (مورد اعتمادش می‌باشد) اعطا کرده بودند را لغو کنند.

ویژگی ریست اضطراری نیز به کاربران کمک می‌کند تا به راحتی از سیستم iCloud در همه دستگاه‌های خود خارج شوند. همچنین امنیت گالری آیفون افزایش یافته و برای حفظ حریم شخصی، آلبوم‌های hidden و recently deleted در گالری تنها با تایید هویت کاربر باز می‌شوند. بنابراین کاربران فقط با Face ID می‌توانند این آلبوم‌ها را باز کنند. پیشنهاد می‌شود مقاله نحوه تشخیص اصل بودن شارژر ۲۰ وات اپل را نیز مطالعه کنید.